While we live in a period of unprecedented wealth, poverty and hunger persist. We are increasingly aware of our environment, but we continue to damage it. Despite significant advances in our understanding of human disease, we struggle to provide person-centered care and promote health.
Participation in the arts promotes the health and well-being of individuals and their communities. It is therefore essential that artists work with their communities to explore the health issues facing humanity.
In 2002, Pierre Leichner left a thirty-five-year career as a university psychiatrist to study fine arts at Emily Carr University (Vancouver, BC). In so doing, he broke away from what he saw as a dehumanized healthcare system, while fulfilling a long-held dream.
During his art studies, Pierre became aware of the many similarities between science and art, which share the aim of examining the foundations of human existence. He also realized that art had lost its place to science, business, and entertainment as a tool for understanding.
Following the completion of his Master of Fine Arts/Sculpture at Concordia University (Montreal, QC) in 2011, he devoted himself to his life as an artist. He founded the Vancouver Outsider Arts Festival in 2017, dedicated to marginalized visual and performing artists, for which he is still artistic director. He is also a member of the Connection Salon collective and sits on the board of the Community Arts Council of Vancouver.
His current projects, fusing science and art, illustrate his interdisciplinary approach. His paintings on doors explore gravitational waves and black holes, while his BioArt works with earthworms denounce the harmful effects of agrochemicals on soil fertility. In cultural mediation, his ephemeral installations underline our need to reconnect with nature, while his series of hand and foot sculptures address the socio-political challenges of immigrants and refugees. As a member of the Connection Salon collective, he organizes the Art Talks in Plain English Series to democratize knowledge and bring academic fine art closer to the community.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alors que nous vivons dans une période de richesse sans précédent, la pauvreté et la faim persistent. Nous sommes de plus en plus conscients de notre environnement, mais nous continuons à l'endommager. Malgré nos avancées significatives dans la compréhension des maladies humaines, nous peinons à offrir des soins centrés sur la personne et à promouvoir la santé.
La participation aux arts favorise la santé et le bien-être des individus et de leur communauté. Il apparaît donc essentiel que les artistes explorent, avec leurs communautés, les problèmes de santé auxquels l’humanité est confrontée.
En 2002, Pierre Leichner quitte une carrière de trente-cinq ans en tant que psychiatre universitaire pour étudier les beaux-arts à l’Université Emily Carr (Vancouver, C.-B.). Il se détache ainsi d’un système de soins de santé qu’il juge déshumanisé, tout en réalisant un vieux rêve.
Au cours de ses études en arts, l’étudiant prend conscience des nombreuses similitudes entre la science et l'art, qui partagent tous deux l'objectif d’examiner les fondements de l’existence humaine. Il réalise également que l'art a perdu sa place au profit de la science, des affaires et du divertissement, en tant qu’outil de compréhension.
Suite à l’obtention de sa maîtrise en arts plastiques/sculpture de l’Université Concordia (Montréal, QC) en 2011, il se consacre à sa vie d’artiste. Il fonde le Vancouver Outsider Arts Festival en 2017, consacré aux artistes visuels et scéniques marginalisés, pour lequel il est toujours directeur artistique. Il est aussi membre du collectif Connection Salon et siège sur le conseil d’administration du Vancouver Arts Council.
Ses projets actuels, fusionnant science et art, illustrent sa démarche interdisciplinaire. Ses peintures sur portes explorent les ondes gravitationnelles et les trous noirs, tandis que ses œuvres de BioArt avec des vers de terre dénoncent les effets néfastes des agrochimiques sur la fertilité des sols. En médiation culturelle, ses installations éphémères soulignent notre besoin de reconnecter avec la nature alors que sa série de sculptures de mains et de pieds aborde les défis sociopolitiques des immigrants et réfugiés. En tant que membre du collectif Connection Salon, il organise les conférences Art Talks in Plain English Series pour démocratiser le savoir et rapprocher les beaux-arts académiques de la collectivité.
|